13 Squadron, hoe een droom werkelijk werd.

Een Warbird community waar iedereen zich thuis voelt, dit idee had ik al jaren. Onze passie delen, naar meetings gaan of er zelf organiseren. Het begon met een naam en een idee, 13 Squadron was geboren. Ok ik had een naam en een doel nu nog de boodschap verspreiden. Bert van Aerobertics gaf mij de kans om een workshop “Wheathering” te geven, deze was goed bezocht en we waren vertrokken. Via deze contacten kon ik 13 Squadron verder promoten en om meer piloten te bereiken werd de Facebook pagina opgericht. De eerste jaren waren vrijwel “eenzaam” maar met veel goede moed was 13 Squadron aanwezig op verscheidene meetings. De eerste geplande Warbird meeting is letterlijk in het water gevallen door een uiterst natte mei maand. Een teleurstelling weliswaar maar toch een keerpunt in de geschiedenis van 13 Squadron. 2 van de ingeschreven piloten waren Johnny Bastiaansen en Dirk Van Vlasselaer, warbird fanaten pure sang. Samen hebben dan ook elke meeting mogelijk in binnen en buienland bezocht. Met hun impuls hebben we onze eerste “Warbirds over Lommel” georganiseerd. Een warbird meeting waar zowel de “schuim” als “schaal” piloot zich kon amuseren. We hadden lage verwachtingen met 15 voor-inschrijvingen, maar het was een succes, de sfeer was geweldig, door de gemeenschappelijke interesse, was het respect voor mekaar enorm. Iets wat ik nog niet had ervaren op een meeting. Ook voor de club LMC was het een succes. Dus de afspraak voor het volgend jaar werd al in de agenda’s genoteerd. Ondertussen werden we al gevraagd om te komen vliegen op lokale meetings, hier werd de voorkeur gegeven aan de meetings van de kleinere clubs en die waar de “fun” het belangrijkste is, niet aan de grote shows. 13 Squadron wil ook vooral ook onze mooie hobby promoten en daarom vliegen wij ook veel met kleinere en goedkopere vliegtuigen op Show en meetings. De fun-factor in onze hobby wordt niet bepaald door de “grote” van je vliegtuig of je budget. Dit idee werd door meerdere piloten en clubs gedeeld en voor we het goed beseften stond onze agenda vol met aanvragen. Maar niet alleen in de “RC” wereld kregen we onze bekendheid. 13 Squadron had ook nog neven-projecten: Er werd ook een Spitfire gebouwd ter herdenking van 350 Squadron, het Belgisch Squadron dat in WW2 gevormd werd en tot op heden nog actief is. Tijdens het jubileum feest 70 jaar BAF en 75 jaar 350 Squadron waren we dan ook aanwezig met onze Spit in een statische tentoonstelling en ik heb demo’s gevlogen op de Basis van Beauvechain, voor de militairen van de BAF. Als enige een Spitfire kunnen vliegen voor een luchtmacht die aan dit toestel hun huidig bestaan te danken hebben is een onvergetelijke ervaring. Als je dan aan het einde de “thumps-up” krijgt van een Kolonel-piloot is de max.

2018 was voor13 Squadron een keerpunt, het jaar werd aangevangen met 4 “Warbird over” op de kalender en het Bevrijdingsvliegen te Valkenswaard. Ons nieuwste teamlid Micha Neroucheff ontwierp in samenwerking met bekende illustrator Romain Hugault, fantastische afiches en we waren klaar voor actie. Tijdens onze eerste meeting Warbirds over Meerhout is het demo-team gevormd zoals we nu zijn. Joeri, Noell, Christophe en Koen zijn nu vaste waarden in het team, allen dragen zijn 13 Squadron een warm hart toe en hun enthousiasme is aanstekelijk voor ons allen. Het harde werk en overtuiging heeft ons ook de steun bezorgd van MotionRC en heeft er voor bijgedragen dat we voor de nieuwe Vlaamse film “Torpedo” een FW190 mogen bouwen.

In mijn stoutste dromen had ik niet kunnen denken waar 13 Squadron nu staat. Een bloeiende community, een super demo-team, meerdere “Warbirds over” meeting in Vlaanderen en Wallonië. Allen samen door een gemeenschappelijke passie. Wat een mooie hobby hebben wij.

Is warbirds je passie en je hebt ons nog niet gevonden of je wil graag een “Warbirds over” meemaken, wees welkom.